×

درباره میز پرسمان دینی (چون)

«پرسمان» به معنای «سرای پرسش» و «از ما بپرس» تفسیر شده است. پرسمان دینی، هم حوزه دین به معنای مصطلح آن را فرامی‌گیرد و هم مباحث عقلانی بنیاد دین را و هم….
×

آرزوی رخصت...!


یا علی! ای آقای من!
ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!
ای ستون دین!


تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.


تو، تویی!
و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!
تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛
اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.
اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.
شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.


تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!
و من یتیمی غریب!
و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.
تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،
و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.


آقای من ای علی فدایت گردم.


*****


مولای ياعلی!
يا نور الله فی ظلمات الارض!
يا عمود الدين!


أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.


أنت أنت؛
و أنا أقل من النمل الی سليمان؛
فأُجِلّک من هديتی إليک؛
لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،
بوضع اسمک المقدس عليه،
سرورا و فخرا مع التواضع؛
لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا


إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،
و أنا يتيم غريب،
و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛
فامنن علی بهذا الفخر!


مولای ياعلی روحی فداک!

×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای
دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rss
بسم الله الرحمن الرحیم
پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳
۱۹ جمادی الاولی ۱۴۴۶
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
چرا کافر نجس است؟
چرا کافر نجس است؟
💡پاسخ(ها): پاسخ مشروج این پرسش را در مقاله زیر ببینید «کافر در مدار انسانیت» ❓پرسش‌(های) مشابه این...
طولیت و عرضیت قدرت اولیاء، ریشه انحراف وهابیت
طولیت و عرضیت قدرت اولیاء، ریشه انحراف وهابیت
ریشه تمامی اشکالات وهابیت در توسل و شفاعت، عدم درک تفاوت قدرت طولی و قدرت عرضی مخلوق است…
بر اساس املکیت خداوند، قدرت مخلوق، در طول قدرت خداوند قرار دارد. یعنی اصل حدوثش به اراده خداست و بقاء آن نیز به اراده خداست. به سخن دیگر قدرتِ مخلوق، همیشه و پیوسته در طول قدرت خداست و مخلوق نه در ذات و نه در قدرت، استقلالی ندارد.
پیداست که بر اساس قدرت طولی، هیچ موضوعی برای شرک باقی نمی‌ماند. زیرا هر کاری که از هر مخلوقی سر زند منوط به اذن الهی است…
اما استقلال مخلوق، ولو در کوچکترین کار و کوچکترین اندازه، همان قدرت عرضی است که مستلزم شرک است و با توحید افعالی منافات دارد.
قدرت طولی هر چند بسیار بزرگ و گسترده باشد، هرگز با توحید افعالی تضاد ندارد. اما قدرت عرضی ولو در اندازه یک حرکت شاخک مورچه باشد، با توحید افعالی متضاد است و مستلزم شرک است…
وهابیت، تفاوت قدرت طولی و عرضی را درک نکرده و یا به خاطر حسد با اولیاء الهی، نخواسته‌اند درک کنند.
لذا توسل به معصومین علیهم السلام را مستلزم شرک می‌پندارند. این در حالی است که بر اساس قدرت طولی توسل و شفاعت، عین توحید است.
چکیده فاطمه س به میدان آمد...
چکیده فاطمه س به میدان آمد...
به میدان آمدن فاطمه؟سها؟ پس از رحلت پیامبر؟ص؟ و به کربلا آمدن حسین فاطمه؟ع؟ پنجاه سال پس از آن، دو نقطه عطف برجسته تاریخ اسلام است. آن چه شگفت است نقطه اشتراک و نیز ارتباط این دو حادثه با یکدیگر است. لذا شایسته است که هم در مورد نقطه اشتراک فاطمیه با عاشورا و هم در چگونگی ارتباط این دو تحقیق شود. نقطه اشتراک هر دو حادثه، افشاگری نفاقی است که در دل امت اسلامی لانه کرده بود. اما ارتباط این دو حادثه، در این است که: به میدان آمدن فاطمه؟سها؟، حلقه مفقوده عاشورا است. و عاشورا مکمِّل به میدان آمدن فاطمه؟سها؟ است. پیش نیاز درک این موضوع شناخت دو امر است: امر نخست شناخت راز دوگانگی سیره فاطمه؟سها؟ در پیش و پس از رحلت پیامبر؟ص؟ است. در یک دوران شاهد پرده نشینی هستیم که از حشر و نشر با مردان به شدت اکراه دارد. اما در دورانی دیگر زنی را می‌بینیم که بی‌باکانه در کاری کاملا مردانه (خلافت و جانشینی پیامبر؟ص؟) وارد می‌شود و جانش را در این راه فدا می‌کند! نَفْس این دوگانگی، خبر از یک اتفاق غیر عادی می‌دهد، اتفاقی کاملا استثنایی! امر دوم نیز شناخت سقیفه، یعنی بستری که فاطمه؟سها؟ به میدان آمد. شناخت سقیفه، در گرو سه شناخت است: 1- شناخت مبدأ سقیفه و نفاق سازمان یافته از آغاز اسلام. dir="RTL"...
«پرسمان دینی» یعنی چه؟
«پرسمان دینی» یعنی چه؟
«پرسمان» به معنای «سرای پرسش» و «از ما بپرس» تفسیر شده است.
«دین» واقعی نیز برنامه‌ای الهی، برخواسته از جهان فراعقلی است که بنیاد آن خرد و جهان عقلی است. بر اساس اصول اولیه این نوشتار تنها مصداق دین واقعی، اسلام کامل است.
بنا بر این پرسمان دینی، هم حوزه دین اسلام به معنای مصطلح آن را فرامی‌گیرد و هم مباحث عقلانی بنیاد دین را و هم….
چگونه آفرینش کافر مصداق رحمت خداست؟
چگونه آفرینش کافر مصداق رحمت خداست؟
رحمت خداوند در آفرینش کافر یکی از مباحث مهم و پرچالش است.
باید توجه داشت که:
احساس رحمت با رحمت متفاوت است.
رحمت و قبول رحمت با یکدیگر متفاوت است.
بنا بر این اگر کسی احساس رحمت نکند و یا این که رحمت را نپذیرد، هیچ اثری در بحث ندارد.
آن چه مهم است این است که:
آیا دلیلی بر وجود رحمت در مورد آفرینش کافر وجود دارد یا خیر؟
حل این مسئله پس از آن ممکن است که دو قانون کلی و مادر حل گردد. این دو قانون عبارتند از:
به قطع و یقین آفرینش کافر و کیفر او در دوزخ، هرگز مصداق ظلم و ستم نیست.
علم پیشاپیش خداوند به کفر کافر، هرگز نمی‌تواند علت و سبب گناه باشد.
اگر این دو بحث مهم حل گردد، آن گاه امکان ورود به بحث رحمت در آفرینش کافر وجود دارد.
در غیر این صورت باید نخست بحث انتفاء ظلم و بحث علم خداوند تعقل شود و سپس به بحث ورود پیدا کرد.