درختواره
|
«پرسمان دینی» یعنی چه؟ «پرسمان دینی» یعنی چه؟ «پرسمان» به معنای «سرای پرسش» و «از ما بپرس» تفسیر شده است.
«دین» واقعی نیز برنامهای الهی، برخواسته از جهان فراعقلی است که بنیاد آن خرد و جهان عقلی است. بر اساس اصول اولیه این نوشتار تنها مصداق دین واقعی، اسلام کامل است.
بنا بر این پرسمان دینی، هم حوزه دین اسلام به معنای مصطلح آن را فرامیگیرد و هم مباحث عقلانی بنیاد دین را و هم…. چرا کافر نجس است؟ چرا کافر نجس است؟ 💡پاسخ(ها):
پاسخ مشروج این پرسش را در مقاله زیر ببینید
«کافر در مدار انسانیت»
❓پرسش(های) مشابه این... طولیت و عرضیت قدرت اولیاء، ریشه انحراف وهابیت طولیت و عرضیت قدرت اولیاء، ریشه انحراف وهابیت ریشه تمامی اشکالات وهابیت در توسل و شفاعت، عدم درک تفاوت قدرت طولی و قدرت عرضی مخلوق است…
بر اساس املکیت خداوند، قدرت مخلوق، در طول قدرت خداوند قرار دارد. یعنی اصل حدوثش به اراده خداست و بقاء آن نیز به اراده خداست. به سخن دیگر قدرتِ مخلوق، همیشه و پیوسته در طول قدرت خداست و مخلوق نه در ذات و نه در قدرت، استقلالی ندارد.
پیداست که بر اساس قدرت طولی، هیچ موضوعی برای شرک باقی نمیماند. زیرا هر کاری که از هر مخلوقی سر زند منوط به اذن الهی است…
اما استقلال مخلوق، ولو در کوچکترین کار و کوچکترین اندازه، همان قدرت عرضی است که مستلزم شرک است و با توحید افعالی منافات دارد.
قدرت طولی هر چند بسیار بزرگ و گسترده باشد، هرگز با توحید افعالی تضاد ندارد. اما قدرت عرضی ولو در اندازه یک حرکت شاخک مورچه باشد، با توحید افعالی متضاد است و مستلزم شرک است…
وهابیت، تفاوت قدرت طولی و عرضی را درک نکرده و یا به خاطر حسد با اولیاء الهی، نخواستهاند درک کنند.
لذا توسل به معصومین علیهم السلام را مستلزم شرک میپندارند. این در حالی است که بر اساس قدرت طولی توسل و شفاعت، عین توحید است. چگونه آفرینش کافر مصداق رحمت خداست؟ چگونه آفرینش کافر مصداق رحمت خداست؟ رحمت خداوند در آفرینش کافر یکی از مباحث مهم و پرچالش است.
باید توجه داشت که:
احساس رحمت با رحمت متفاوت است.
رحمت و قبول رحمت با یکدیگر متفاوت است.
بنا بر این اگر کسی احساس رحمت نکند و یا این که رحمت را نپذیرد، هیچ اثری در بحث ندارد.
آن چه مهم است این است که:
آیا دلیلی بر وجود رحمت در مورد آفرینش کافر وجود دارد یا خیر؟
حل این مسئله پس از آن ممکن است که دو قانون کلی و مادر حل گردد. این دو قانون عبارتند از:
به قطع و یقین آفرینش کافر و کیفر او در دوزخ، هرگز مصداق ظلم و ستم نیست.
علم پیشاپیش خداوند به کفر کافر، هرگز نمیتواند علت و سبب گناه باشد.
اگر این دو بحث مهم حل گردد، آن گاه امکان ورود به بحث رحمت در آفرینش کافر وجود دارد.
در غیر این صورت باید نخست بحث انتفاء ظلم و بحث علم خداوند تعقل شود و سپس به بحث ورود پیدا کرد. از ما بپرسید از ما بپرسید کاربران گرامی!
لطفا برای ارسال پرسشهای خود به سایت روی لینک زیر کلیک کرده و سپس پرسش خود را وارد کنید:
«از ما بپرسید»
برای دیدن پرسشهایی که پیش از این مطرح شده است، بر روی لینک زیر کلید کنید:
«پرسشهای...
|