×

درباره میز هم‌اندیشی

توجه اکید!!! مخاطب این بخش محققین هستند و از این رو متناسب با عموم تدوین نشده است.
ارایه تحقیقات و اندیشه‌ها موجب تشویق بیشتر افراد و ایجاد انگیزه برای افراد بیشتر در مشارکت اندیشه است.
ناگفته پیداست که تحقیقات جمعی از اتقان بیشتری برخوردار است.
در این گونه کارها لازم است هم زمان، همه افرد از روند تحقیق مطلع باشند و این امر بستر ویژه‌ای را می‌ٔطلبد.
هدف نخست محیط هم‌اندیشی بستر سازی برای ارایه اندیشه‌ها و تحقیقات است تا به مشارکت بیشتر بینجامد.
روشن است که به سرانجام رسیدن هر تحقیقی فرصتی مناسب می‌طلبد.
از یک سو ارایه عمومی یک تحقیق ناقص چندان مناسب نیست و از سوی دیگر برخی از تحقیقات به دلایل متعدد از جمله کاستی‌های موجود یا به سرانجام نهایی نمی‌رسند و یا این که برای سرانجام رسیدن آنها زمانی طولانی سپری می‌گردد.
متوقف ساختن ارایه مستلزم عدم اطلاع سایرین از کم و کیف کارهای انجام شده و طبعا عدم نقد و ناپختگی است.
علاوه بر این برخی از تحقیقات برای عرضه عمومی چندان مناسب نیستند و یا لااقل ضرورتی برای ارایه آن نیست.
همچنین برخی از تحقیقات در حد طرح تحقیق کلید می‌خورند و به دلایلی متوقف می‌گردند. در معرض قرار دادن طرح تحقیق‌ها نیز ممکن است برای برخی افراد ایجاد انگیزه نماید تا غیرتی کرده آستین همت بالا زده و کارهای ضروری به زمین مانده را به جریان اندازند.
و…
دلایل یاد شده و... موجب گشودن بخش هم‌اندیشی گردیده است.
×
آرزوی رخصت...!
یا علی! ای آقای من!
ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!
ای ستون دین!
تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.
تو، تویی!
و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!
تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛
اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.
اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.
شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.
تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!
و من یتیمی غریب!
و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.
تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،
و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.
آقای من ای علی فدایت گردم.
*****
مولای ياعلی!
يا نور الله فی ظلمات الارض!
يا عمود الدين!
أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.
أنت أنت؛
و أنا أقل من النمل الی سليمان؛
فأُجِلّک من هديتی إليک؛
لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،
بوضع اسمک المقدس عليه،
سرورا و فخرا مع التواضع؛
لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا
إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،
و أنا يتيم غريب،
و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛
فامنن علی بهذا الفخر!
مولای ياعلی روحی فداک!
×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای







دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rssfacebooktwitterinstagramgoogleplustelegramtelegram
هم‌اندیشی
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷
۶ رمضان ۱۴۳۹
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
شبهه ازدواج ام کلثوم
شبهه ازدواج ام کلثوم
ازدواج حضرت ام کلثوم سلام الله علیها با عمر از چند زاویه قابل پی‌گیری است.
زاویه نخست، بحث اثبات یا عدم اثبات آن.
زاویه دوم هدف مخالفین از نقل این قصه
نتیجه‌ای که مخالفین به دنبال آن هستند عبارت است از:
ازدواج، دلیل بر وجود روابط حسنه میان امیرالمؤمنین علیه السلام و عمر است.
روابط حسنه، با غصب خلافت و ظلم عمر به اهل بیت، به ویژه قتل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها متنافض است.
با اثبات ازدواج، روابط حسنه اثبات شده، و با اثبات روابط حسنه، نسبت غصب و ظلم از عمر دفع می‌شود.
هدف آشکار و نخست مخالفین این مطلب است.
با اثبات این مطلب به دنبال این هستند که تمامی مدارک و اسنادی که شاهد بر قتل حضرت زهرا سلام الله علیها به دست عمر است، تشکیک کرده و انکار نمایند.
انکار شهادت حضرت صدیقه راه توجیه غصب خلافت را می‌گشاید…
این شبهه پاسخهای متعددی دارد.
۱- تعارض ادعای روابط حسنه با ادله تیرگی روایط امیرالمؤمنین با خلفا
۲- فراوان و قوت مستندات تیرگی روابط امیرالمؤمنین با خلفا، ترجیح آن را اثبات می‌کند.
۳- قصه ازدواج حتی اگر مستند هم باشد مشکوک است
۴- افشای پشت پرده قصه ازدواج
پاسخ ۳ شبهه لیلة المبیت: سلب موردی علم غیب
پاسخ ۳ شبهه لیلة المبیت: سلب موردی علم غیب
علم غیب معصومین علیهم السلام، دارای مستندات قطعی عقلی و نقلی است.
علم غیب ائمه، مانند هر کمال دیگری در مخلوقات، اعطا خداوندی است و بشر مالکیت ذاتی نسبت به آن ندارد.
ویژگی این کمال، باز هم همانند سایر کمالات، این است که باید هر آن و لحظه افاضه شود و ابدا تفویضی در کار نیست.
مسلما اقتضای برخی از امتحانات الهی، آگاهی از عاقبت امور است.
همانند آمدن حضرت صدیقه طاهره به پشت در و رفتن امام حسین علیه السلام به کربلا، در این گونه موارد، عظمت امتحان به این است که اولیاء خدا دانسته و فهمیده اقدام کرده باشند.
اما اقتضای برخی دیگر از امتحانات، عدم آگاهی از عاقبت امور است (حتی به مناط احتمال جریان بداء)
همانند امتحان حضرت ابراهیم در ذبح اسماعیل (با توجه به مقام حضرت ابراهیم و ارائه ملکوت به حضرت). در این گونه موارد، عظمت امتحان منوط به پوشیده بودن عواقب امور است.
بر فرض تنزل از پاسخهای پیشین، امتحان لیلة المبیت از دسته دوم امتحانات است.
نتیجه این پاسخ تنزلی این است که علم غیب به مقتضای ادله قطعی، برای امیرالمؤمنین ثابت است و لکن به حکمت امتحان ويژه، تنها برای لحظاتی، آن هم تنها در این یک مورد، این علم سلب شده باشد.
بر این اساس نیز از یک سو اصل فضیلت علم غیب، به استثنای یک مورد محفوظ است.
از سوی دیگر در فضیلت معامله جان با خداوند نیز خدشه‌ای در آن وارد نمی‌شود.
ممکن است برای این پاسخ هم شواهدی از روایات پیدا نمود…
تأملاتی در «تقليد»
تأملاتی در «تقليد»
«تقلید» یکی از مباحث مهمی است که در سرتاسر زندگی دینی و غیر دینی ما مشاهده می‌شود. از این رو یکی از مباحث حیاتی است که شایسته تحقیق است.
این بنای اساسی و کلیدی همچون بسیاری از مطالب دیگر خالی از آفت و انحراف نیست.
موضوع تقلید از یک سو از مباحث جنجالی اخباریون است که درباره آن اما و اگرهایی مطرح ساخته‌اند.
از سوی دیگر از مباحثی است که روشنفکرانه!!! مورد تمسخر و نکوهش قرار گرفته است.
از یک سو از مباحث اصولی و فقهی است. و…
با صرف نظر از تمامی حوزه‌های یاد شده و چالشهای مربوط به آن حوزه‌ها، همان گونه که اشاره رفت رد پای تقلید در سرتاسر زندگی آشکارا دیده می‌شود، البته با نام و نشان‌های متفاوت و احیانا شیک و لوکس. انشاء الله تفصیل این مطلب را در بحث «اعجاز الگوها» خواهید دید.
اما در بیشتر موارد به خود واژه تقلید، رنگ و بوی دینی داده می‌شود.
بر اساس نگرش سطحی عموم جامعه به دین، تقلید همانند سایر مباحث دینی، هم با پرسشهای عقلانی و هم با تهاجمات شیطانی روبروست…
چشم‌ها را باز کنیم
چشم‌ها را باز کنیم
در بحث «دفاع از کدامين دين؟!» چنين گذشت: به باور اين بنده ديني كه بتوان صد در صد از عقلانيت آن دفاع كرد، منحصر به اسلام كامل است، و اسلام واقعي نيز در تشيع متبلور است، و استمرار حيات تشيع حقيقي را نيز جز در حوزه‌هاي علميه (با تمام كاستي‌هاي بسيار تلخ و فاجعه بار آن) نمي‌توان يافت. اصول اساسيِ دينِ اسلامِ كامل عبارتند از: الف‌ـ عقل و وحي (يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُG وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول‏…) ب‌ـ ميراث وحي نيز كتاب و عترت است (إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ…) ج‌ـ عِدلِ تفكيك ناپذير وحي، يعني عترت، همان مفسّر معصوم وحي (كتاب) است بنا بر اين پشتوانه‌ي فرياد عقلانيت دين، در تمامي كرانه‌هاي جهان، و در تمامي افقهاي تاريخ، اين سه ويژگي منحصر اسلام (يعني عقل، وحي و مفسر معصوم وحي) است، ويژگي‌هايي كه در هيچ مكتب الهي و بشري ديگري جز اسلام كامل (اسلام شيعي) نمي‌توان آن را...
توضیح یک نمونه برای آشنایی با میز هم اندیشی
توضیح یک نمونه برای آشنایی با میز هم اندیشی
برای توضیح بیشتر برخی اهداف بخش هم‌اندیشی یک نمونه از آن را در این جا می‌آوریم. این نمونه با عنوان هدف آفرینش در ادامه به شکل مستقل آمده است. هدف آفرینش معرفت به هدف آفرینش و غرض خلقت سر سلسله بسیاری از مسایل مهم و زیربنایی است. در منابع وحیانی با عناوین متعددی در راستای غرض خلقت روبرو می‌شویم که پاره‌ای از آنها اثباتی و پاره‌ای نفیی هستند. شناخت رابطه این مجموعه خود مسئله مهم دیگری است و راز گشا از بسیاری حقایق دیگر. مسلما برخی از این عناوین در طول برخی دیگر قرار دارند و برخی در دل دیگر عناوین. اصل فهرست کردن این عناوین و طبقه بندی آن کمک شایانی به درک غرض خلقت می‌کند. شما هم در گردآوری اهداف آفرینش مشارکت کرده و دست طلب یاری ما را بفشارید. 1. عناوین نفیی 1.1. وحشت از تنهایی لَا لِوَحْشَةٍ دَخَلَتْ عَلَيْكَ إِذْ لَا غَيْرُكَ 1.2. نیازمندی فعلی وَ لَا حَاجَةٍ بَدَتْ لَكَ فِي تَكْوِينِهِ 1.3. یاری گرفتن در آینده وَ لَا لِاسْتِعَانَةٍ مِنْكَ عَلَى مَا تَخْلُقُ بَعْدَهُ 2. عناوین اثباتی 2.1.