به حمد خداوند بررسی رکن دوم نظریه اخباریت، که «نظریه حرمت فتوا» است، پایان یافت.
مستنداتی که برای «نظریه حرمت فتوا» ادعا شده است عبارتند از:
ادعای این که بر اساس «نظریه نص حدیث» نباید به جز حدیث سخنی گفت.
پیش از این در بحث «منطق نص حدیث» (نخستین رکن نظریه اخباریت) این نظریه را بررسی و نقد کردیم.
ادعای دوم «اتحاد فتوا با حدیث» است که در بحث «تغایر فتوا و حدیث» ابطال شد.
با تحقیقات روایی انجام شده روشن گردید حرمت فتوا ادعایی بیش نیست و تنها شرط جواز فتوا این است که مستند به علم باشد.
رکن سوم بحث بررسی مستند فتواست که در ادامه مباحث خواهد آمد. انشاءالله.