مقاله «علمآوری وثوق و وثاقت» در آغاز به حقیقت وثوق میپردازد که و برهاني میسازد كه:
اضطراب و ترددي كه نفس انسان نسبت به چيزي دارد اگر با وساطت و دخالت امري به سكون و استقرار تبديل گردد، از آن به وثوق ياد ميشود، آن واسطه ممكن است علم باشد يا گمان و يا امر ديگري، به عبارت ديگر دخالت علم يا هر امر ديگري در وثوق در حد يك سبب از اسباب گوناگون آن ميباشد نه اين كه در مفهوم و حقيقت وثوق دخالتي داشته باشد.
در نتیجه اعتبار خبر ثقه نمیتواند به دلیل علم آوری آنها باشد.
بلکه اعتبار خبر ثقه به دلیل حجیت شرعی آن است. چه این حجیت از راه امضاء سیره عقلاء ثابت شود و چه از راه تعبد محض.
بنا بر این، ادعای این که روایان احادیث همگی ثقه هستند و عمل به تمام روایات یا بخشی از آنها مانند روایات کتب اربعه، مصداق عمل به علم است نادرست میباشد.
در نتیجه در عمل به روایات نیازمند بررسی اعتبار راویان آن هستیم.
برای دیدن تفصیل این مطالب به «علمآوری وثوق و وثاقت» مراجعه نمایید.