در نوشتاری با عنوان «تفاضل و تساوی معصومین علیهم السلام» بیان شد که:
از منظر درک ما تفاوت میان معصومین علیهم السلام ممکن نیست و این امر توقیفی است. لذا جایز نیست بیشتر از آن چه در روایات آمده، سخنی گفته شود.
یکی از روایاتی که در فضیلت امام حسن علیه السلام بر امام حسین علیه السلام آمده است روایت زیر است:
هشام بن سالم گفت به امام صادق علیه السلام گفتم: حسن برتر است یا حسین؟ (علیهما السلام)
فرمود: حسن برتر از حسین است. (علیهما السلام)
گفتم: پس چگونه امامت بعد از حسین در نسل او قرار گرفت و در نسل حسن قرار نگرفت؟ (علیهما السلام)
فرمود: به راستی که خداوند تبارک و تعالی دوست داشته که سنت موسی و هارون را در مورد حسن و حسین علیهما السلام جاری سازد.
آیا نمیبینی که موسی و هارون در نبوت شریک بودند، همچنان که حسن و حسین (علیهما السلام)در امامت شریک بودند.
(اما با این همه) خداوند عزوجل نبوت را در فرزندان هارون قرار داد و نه در فرزندان موسی، اگر چه موسی افضل از هارون است…
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ
قَالَ أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْهَمْدَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
اَلْحَسَنُ أَفْضَلُ أَمِ اَلْحُسَيْنُ
فَقَالَ اَلْحَسَنُ أَفْضَلُ مِنَ اَلْحُسَيْنِ
قَالَ قُلْتُ فَكَيْفَ صَارَتِ اَلْإِمَامَةُ مِنْ بَعْدِ اَلْحُسَيْنِ فِي عَقِبِهِ دُونَ وُلْدِ اَلْحَسَنِ
فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ أَنْ يَجْعَلَ سُنَّةَ مُوسَى وَ هَارُونَ جَارِيَةً فِي اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ
أَلاَ تَرَى أَنَّهُمَا كَانَا شَرِيكَيْنِ فِي اَلنُّبُوَّةِ
كَمَا كَانَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ شَرِيكَيْنِ فِي اَلْإِمَامَةِ
وَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ اَلنُّبُوَّةَ فِي وُلْدِ هَارُونَ وَ لَمْ يَجْعَلْهَا فِي وُلْدِ مُوسَى وَ إِنْ كَانَ مُوسَى أَفْضَلَ مِنْ هَارُونَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ… بحارالانوار ج۲۵ ص۲۴۹