حدیث فوق العاده عمیقی، صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را این گونه تعریف میکند:
صلوات خداوند بر پیامبر صلی الله علیه و آله، همان تزکیه خداوند نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله در آسمان است.
تزکیه پیامبر صلی الله علیه و آله نیز دور ساختن و پاک گردانیدن حضرت از فقر ذاتی مخلوقین است.
ما با صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله به این مقام حضرت اعتراف کرده و او را این گونه توصیف مینماییم!
این حدیث شریف این جمله از قرآن را تداعی میکند که: «يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ…» (نزديك است كه روغنش - هر چند بدان آتشی نرسيده باشد - روشنی بخشد…)[1]
این توضیح لازم است که پاک کردن فقر ذاتی به این معنی است که در عین حالی که این مخلوق، همان مخلوقی که ذاتا فقیر است و خواهد بود، اما…
اما خداوند به اقتضای رحمت و حکمتش، صفات کمال و جلال را به این مخلوق شریف تملیک میکند و عطا مینماید.
شگفتا! صلوات یک کلمه است،
اما اقیانوسی است بیکران از معارف!!!
متن حدیث:
حَدَّثَ أَحْمَدُ بْنُ مُوسَی عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُوسَی عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی: إِنَّ اَللّٰهَ وَ مَلاٰئِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَی اَلنَّبِيِّ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً فَقَالَ صَلاَةُ اَللَّهِ تَزْكِيَةٌ لَهُ فِي اَلسَّمَاءِ قُلْتُ مَا مَعْنَی تَزْكِيَةِ اَللَّهِ إِيَّاهُ قَالَ زَكَّاهُ بِأَنْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ وَ آفَةٍ يَلْزَمُ مَخْلُوقاً قُلْتُ فَصَلاَةُ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ يُبَرِّءُونَهُ وَ يُعَرِّفُونَهُ بِأَنَّ اَللَّهَ قَدْ بَرَّأَهُ مِنْ كُلِّ نَقْصٍ هُوَ فِي اَلْمَخْلُوقِينَ مِنَ اَلْآفَاتِ اَلَّتِي تُصِيبُهُمْ فِي بُنْيَةِ خَلْقِهِمْ فَمَنْ عَرَّفَهُ وَ وَصَفَهُ بِغَيْرِ ذَلِكَ فَمَا صَلَّی عَلَيْهِ قُلْتُ فَكَيْفَ نَقُولُ نَحْنُ إِذَا صَلَّيْنَا عَلَيْهِمْ قَالَ تَقُولُونَ اَللَّهُمَّ إِنَّا نُصَلِّي عَلَی مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ وَ عَلَی آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَمَرْتَنَا بِهِ وَ كَمَا صَلَّيْتَ أَنْتَ عَلَيْهِ فَكَذَلِكَ صَلاَتُنَا عَلَيْهِ . بحارالأنوار ج۹۱ ص۷۱
عبدالرحمن گفت از امام علیه السلام از این سخن خداوند (در آیه 56 سوره احزاب) پرسیدم که:
خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود میفرستند. ای كسانی كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبی گردن نهيد.
حضرت (در پاسخ) فرمود: صلوات خداوند (بر آن حضرت، همان) تزکیه پیامبر صلی الله علیه و آله در آسمان است.
گفتم: معنی تزکیه خداوند نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله چیست؟
فرمود: او را تزکیه کرد به این معنی است که او را از هر نص و آفتی که همراه و لازمه (ذات) مخلوق است، دور و پاک ساخت.
گفتم: (معنی) صلوات مؤمنین (بر پیامبر صلی الله علیه و آله چیست)؟
فرمود: مؤمنین هم او را پاک میدانند و این گونه پیامبر صلی الله علیه و آله را معرفی میکنند که خداوند او را از هر نقصی که در مخلوقین است، از آفتهایی که در نهاد آفرینششان به آنها میرسد، دور و پاک ساخته است.
پس اگر کسی پیامبر صلی الله علیه و آله را به جز این معرفی و توصیف نماید (هرگز) بر او صلوات نفرستاده است…
[1]) اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم. نور 35
خدا نور آسمانها و زمين است. مَثَلِ نور او چون چراغدانی است كه در آن چراغ، و آن چراغ در شيشهای است. آن شيشه گوي اختری درخشان است كه از درخت خجسته زيتونی كه نه شرقی است و نه غربی، افروخته میشود. نزديك است كه روغنش - هر چند بدان آتشی نرسيده باشد - روشنی بخشد. روشنی بر روی روشنی است. خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت میكند، و اين مثلها را خدا برای مردم میزند و خدا به هر چيزی داناست. (ترجمه فولادوند)