نوشتار «خدیجه سلام الله علیها در محاق هووی منافق و حسود (2)» نکاتی را پیرامون سن حضرت خدیجه سلام الله علیها مطرح میکند.
اما مسئله ازدواجهای پیشین حضرت خدیجه علیها السلام اولا اصل مسئله مورد اشکال است و عدهای از علما آن را فاقد دلیل معتبر میدانند[1] و در برخی از منابع به باکره بودن ایشان هنگام ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله تصریح شده است.[2]
اما با تنزل از فقدان دلیل، این مسئله مبتلا به چند اشکال است.
اولا با توجه به عرف آن زمان زنی ثروتمند و مطرح در جامعه آن زمان، چگونه تا 40 سالگی ازدواج نکرده است؟!
ثانیا چگونه ممکن است که حضرت خدیجه سلام الله علیها همه خواستگاران با نام نشان را را رد کرده اما حاضر شده با عربی بی نام و نشان ازدواج کند؟!
ابوالقاسم كوفى از علماى شیعه ، در اينباره استدلال جالبى كرده است ، وى در كتاب الإستغاثه مىنويسد:
مورخان و محدثان شيعه و سنى بر اين مطلب اتفاق دارند كه كسى از بزرگان، اشراف، رؤسا و جوانمردان قریش باقى نماند؛ مگر اين كه از حضرت خديجه خواستگارى كرد و ازدواج با ايشان را آرزو مىكرد؛ اما خديجه كبرى دست رد بر سينه همه آنها زد؛ ولى وقتى رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم با او ازدواج كرد، تمام زنان قريش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وى را ترك كردند و گفتند: تو پيشنهاد سران قريش را رد كردى و تن به همسرى كسى دادى كه فقير است و مال و ثروتى ندارد؟!
با اين حال چگونه اهلفهم میتوانند بپذيرند که حضرت خديجه با يك اعرابى از قبيله بنی تمیم ازدواج كرده باشد؛ اما خواستگارى بزرگان قريش را نپذيرفته باشد؟
آيا صاحبان فكر و انديشه نمىدانند كه اين مطلب از آشكارترين محالات و ناپسندترين گفتارها است، وقتى براى اهل تحقيق اين مطلب ثابت شود، ثابت مىشود كه حضرت خديجه با كسى غير از رسول خدا صلى الله عليه وآله ازدواج نكرده است…
أن الإجماع من الخاص والعام من أهل الأنال ونقلة الأخبار على أنه لم يبق من أشراف قريش ومن ساداتهم وذوي النجدة منهم إلا من خطب خديجة ورام تزويجها فامتنعت على جميعهم من ذلك فلما تزوجها رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم غضب عليها نساء قريش وهجرنها وقلن لها خطبك أشراف قريش وأمراؤهم فلم تتزوجي أحدا منهم وتزوجت محمدا يتيم أبي طالب فقيرا لا مال له، فكيف يجوز في نظر أهل الفهم أن تكون خديجة يتزوجها أعرابي من تميم وتمتنع من سادات قريش وأشرافها على ما وصفناه، ألا يعلم ذو التميز والنظر أنه من أبين المحال وأفظع المقال، ولما وجب هذا عند ذوي التحصيل ثبت أن خديجة لم تتزوج غير رسول الله (ص).... الاستغاثة ج۱ ص۷۰
ثالثا زنان قریش پیش از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و در اعتراض به ازدواج حضرت خدیجه علیها السلام با حضرت محمد صلی الله علیه و آله با آن حضرت قهر کردند.
با این که حضرت محمد صلی الله علیه و آله از نظر قبیله، صورت، سیرت، حسب، نسب، شرافت و… ممتازترین فرد جامعه بودند، و تنها دلیل اعتراض زنان قریش به حضرت خدیجه سلام الله علیها و قهر آنان، فقر حضرت محمد صلی الله علیه و آله بوده است.
چرا همین زنان در ازدواجهای نخست حضرت خدیجه علیها السلام با عربی بی نام و نشان به ایشان اعتراض نکرده بودند؟!
اگر سیاست حکومت سقیفه در مصادره کردن فضائل اهل البیت علیهم السلام را در نظر بگیریم…
و اگر شدت حسادت عایشه نسبت به حضرت خدیجه ملاحظه شود…
دوران خلافت ابوبکر بهترین فرصت را برای تحریف تاریخ توسط عایشه فراهم آورد تا از مقام حضرت خدیجه بکاهد و بر مقام عایشه بیفزاید!
با ضمیمه شدن همه این قرائن، به عدم ازدواج حضرت خدیجه پیش از ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله، علم عرفی پیدا میشود.
[1]) کوفی، علی بن احمد، الاستغاثة، ج۱، ص۶۴-۷۰.
عاملی، جعفر مرتضی، الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، ج۲، ص۱۹۱.
[2]) ابن شهرآشوب، المناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۹ق، ج۱، ص۱۵۹.