×

×

 


آرزوی رخصت...!


یا علی! ای آقای من!


ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!


ای ستون دین!


تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.


تو، تویی!


و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!


تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛


اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.


اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.


شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.


تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!


و من یتیمی غریب!


و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.


تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،


و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.


آقای من ای علی فدایت گردم.


*****


مولای ياعلی!


يا نور الله فی ظلمات الارض!


يا عمود الدين!


أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.


أنت أنت؛


و أنا أقل من النمل الی سليمان؛


فأُجِلّک من هديتی إليک؛


لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،


بوضع اسمک المقدس عليه،


سرورا و فخرا مع التواضع؛


لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا


إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،


و أنا يتيم غريب،


و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛


فامنن علی بهذا الفخر!


مولای ياعلی روحی فداک!


×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای









دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rssfacebooktwittertelegramtelegram
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
۱۸ ذیحجه ۱۴۴۰
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
  • انتشار کتاب «از کرامت درویشانه تا کرامت انسانی»
  • آغاز به کار دوباره سایت آشتی با خرد
  • آشتی با خرد را بهتر ببینید
  • معرفی یکی از امکانات جدید سایت
  • ادامه انتقال اطلاعات دیتابیس سایت قبلی
  • تکمیل دو مطلب مهم اخباریت
  • پوزشی در آغاز
  • تکمیل بررسی «نظریه حرمت فتوا»
  • راهنمایی از طریق «ارتباط با ما»
  • هنگام مطالعه حتما توجه داشته باشید…
  • درآستانه‌اتمام«تحقیق در استنباط»وآغاز«تحقیق در اجتهاد»
  • مقاله«هلاکت‌اخباریون‌درشیوه‌های‌ناجوانمردانه»(پوزش)
  • توضیح مهم برای «تحقیقات باز»
  • گشایش دو میز جدید در سایت آشتی با خرد
  • گشایش میز «من شیعه هستم»
  • توسعه میز «آیا می‌دانید» به «رسانه دینی»
  • جابجایی موضوع «جاذبه تولی و دافعه تبری...»
  • گشوده شدن میز «شهر اندیشه»
  • گشوده شدن میز «من طلبه هستم»(«حجره طلبه» سابق)
  • انتقال شاخه «مرجعیت دینی» به میز «من طلبه هستم»
  • افزوده شدن بخش راهنمای سایت
  • خبر مهم! غیر فعال شدن دامنه «110.aashtee.org»
  • پایان مباحث روایی «اساس فتوا»
  • گشوده شدن بحث «محدَّث (به فتح دال) یا محدِّث (به كسر دال)»
  • انتقال و تغییر نام نوشتار «جایگاه تقلید در دستگاه شناخت (مباحث بنیادین)»
  • آشتی با خرد را بهتر ببینید
  • آغاز به کار نسخه سوم سایت «آشتی با خرد»
  • انتقال زیر مجموعه ادوار مهدوی
  • انتشار نسخه قابل چاپ «جدول مدیریت زمان»
  • تغییر نام مقاله «جایگاه طلبگی در قرآن» به «لبیک به آیه نفر»
  • پایان مقاله «تحقیق در تحقیق» و گشودن «تحقیق در تحقیق از منظر خرد و وحی»
  • مطالب نفیس درباره غدیر
  • انتشار راهنمای نسخه سوم سایت و معرفی امکانات جدید
  • انتشار کامل مقاله مهم «برترین و فروترین لبیک به آیه نَفْر»
  • «آشتی با خرد» در صفحات اجتماعی
  • پایان نشر مقاله «حکمت و رحمت در آفرینش کافر»
  • گشوده شدن میز «در پرتو خرد»
  • پایان انتشار مقاله «عقلانیت حقوق برابر»
  • بخش «پرسمان دینی» گشوده شد
  • مقاله «نظام اسلامی، شگفت‌ترین نظام» منتشر گردید
  • پایان انتشار مقاله «علم‌آوری وثوق و وثاقت»
  • آدرس‌های هشت‌گانه سایت «آشتی با خرد»
  • دو امکان جدید سایت
  • پایان انتشار «گام به گام در جستجوی صلح»
  • پایان نشر دو نوشتار
  • پایان نشر مقاله «بهشت آینه‌ای از حیات طیبه‌ی مؤمنان»
  • مقاله «بسترهای آزادی و جبر» منتشر گردید
  • مناظره‌ای پایان نیافته با «روشنفکر روزگار ما!»
  •  
    مقاله «بسترهای آزادی و جبر» منتشر گردید

    مقاله «بسترهای آزادی و جبر» از میز «در پرتو خرد» منتشر گردید.

    این مقاله مکمّل مقاله «نظام اسلامی، شگفت‌ترین نظام» است.

    در این مقاله بسترهای آزادی و جبر را می‌شناسیم:

    از حوزه‌های جبر تکوینی گرفته تا حوزه‌های جبر قانونی (یا همان اکراه)

    و با انواع جبر و اکراه آشنا می‌شویم.

    جایگاه اختیار و آزادی را پیدا می‌کنیم.

    و خواهیم دید تنها آزادی حقیقی، حاصل جبر رحمانی است

    و اسلام تجسم بیشترین آزادی حقیقی و کمترین جبر است.

     

    در بخشهای پایانی این مقاله می‌خوانیم:

    هر چند به دلایل سیاسی، آزادی انسان در بوق و کرنا پیچیده است و با زر ورق‌های فراوانی آراسته شده است، اما واقعیت این است که سرتاسر وجود پر از جبر تکوینی و بی‌واسطه است.

    علاوه بر این که هر نظام اجتماعی نیز نیازمند جبر قانونی و با واسطه است و تکیه گاه نهایی نظام قانونی نیز جبر تکوینی است.

    جبر تکوینی، قابل طبقه بندی به جبر عقلانی و جبر غیر عقلانی است.

    بدترین جبر غیر عقلانی، ۱ـ جبر شیطانی پنهان در اسارت هوس است و ۲ـ جبر شیطانی پنهان در هویت سازی رسانه‌ای است.

    با نگاه موشکافانه، به راحتی می‌توان دید که در پس همه شعارهایی که داده می‌شود، آزادی حقیقی انسان کیمیایی است که بسیار به ندرت یافت می‌شود.

    تنها آزادی حقیقی مطلق، آزادی ذاتی خداوند است.

    اما انسان نیز با ترقی در پله‌های کمال انسانی و اوج در عبودیت خداوند، طعم آزادی حقیقی را می‌تواند بچشد.

    تنها کسانی که از تمامی قافله‌های ترقی عقب افتاده‌اند، نظام جبری، آن هم به عنوان آخرین گزینه و بسیار محدود و با شرایط پیچیده، اجراء می‌شود.

    از این رو به جرأت می‌توان گفت بیشترین آزادی واقعی و کمترین جبر عقلانی تنها در اسلام مجسم می‌گردد.

    مشروح مقاله «بسترهای آزادی و جبر» را در میز «در پرتو خرد» مطالعه کنید.

    نویسنده: محسن نشر: ۱۳۹۸/۰۱/۱۵-۹:۲۲:۴۱ بازدید: 162
    • نظر شما
    • نظر خوانندگان
    تا کنون نظر قابل انتشاری ثبت نشده است