×

×

 


آرزوی رخصت...!


یا علی! ای آقای من!


ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!


ای ستون دین!


تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.


تو، تویی!


و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!


تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛


اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.


اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.


شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.


تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!


و من یتیمی غریب!


و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.


تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،


و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.


آقای من ای علی فدایت گردم.


*****


مولای ياعلی!


يا نور الله فی ظلمات الارض!


يا عمود الدين!


أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.


أنت أنت؛


و أنا أقل من النمل الی سليمان؛


فأُجِلّک من هديتی إليک؛


لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،


بوضع اسمک المقدس عليه،


سرورا و فخرا مع التواضع؛


لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا


إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،


و أنا يتيم غريب،


و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛


فامنن علی بهذا الفخر!


مولای ياعلی روحی فداک!


×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای









دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rssfacebooktwittertelegramtelegram
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸
۱۳ ربیع الثانی ۱۴۴۱
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
  • روشهای جالب شیطانی!!!
  • تا حالا جمعیت خیریه‌ی این چنینی دیده‌اید؟!
  • تقیه،حقیقتی ناشناخته
  • جای غبطه خوردن نیست؟!
  • یکی از حکمتهای روضه خوانی
  • پروردگاری هست که بیامرزد!
  • یک دستور خیلی فوق العاده
  • هسته و مغز عمل (الاعمال بالنیات ۱)
  • سودآورترین معامله، پاداش نکرده‌ها (الاعمال بالنیات۲)
  • بهترین معامله، پاداش پیشاپیش (الاعمال بالنیات 3)
  • نیت توانایی آفرین است (الاعمال بالنیات 4)
  • دلت صاف باشه حاجی! (الاعمال بالنیات 5)
  • یک زبان، یک دل، یک معرفت
  • یک بیمه منحصر به فرد برای آینده
  • اسیر خود کرده
  • وقتی فرع بر اصل می‌چربد!
  • بالاترین اجابت!
  • دشمن در تعقیب امام زمان ع
  • خبیث‌ترین خلایق
  • ای کلک! شما هم!
  • حاج آقا رحیم ارباب و نماز به زبان فارسی!
  • شاه کلید توجه امیر
  • چقدر قرآن را دست کم گرفته‌ایم!
  • حقیقت عبادت در کجاست؟ اسلام یا مسیحیت؟
  • مشکل من و تو کجاست؟!
  • نعمتها گریزانند! به هوش!
  • شاه کلید طلایی امام رضا علیه السلام!
  • عرب پرستی ایرانیان یا «کور خودم بینای مردم»
  • تکنولوژی و ادب!
  • تکنولوژی و دیانت!
  • تکنولوژی و فرهنگ اجتماعی!
  • رزق و روزی خطرناک
  • او که دعا می‌کند ریا نمی‌کند
  • روز قهرمانی عمر!!!
  • به دیدن امام زمان نخواهم رفت اگر…!
  • اگر حق با علی است…
  • تفاوت انسانها در دریای تفکر
  • معرفت سنج
  • قصاص، عدالت و رحمت
  • قصاص زخم دل
  • فاجعه‌بارترین آتش سوزی
  • مظلومیت فاطمه زهرا و دشواری اجرای عدالت
  • با چه کسی ازدواج کنیم؟!
  • عمر خبیث‌تر از ابلیس
  • هیچ وقت برای نماز وقت نگذارید!
  • پرده‌ای از مظلومیت امیرالمؤمنین
  • یک سیاست اقتصادی مهم از امام صادق ع
  • اگر چهارشنبه سوری یک آیین مذهبی بود!
  • ریشه بدبختی‌ها
  • وقتی که فقر بر ثروت می‌چربد
  • امامی که شن را طلا می‌کند
  • غلو کنندگان هم درمانده‌اند
  • بعثت یا آغاز شگفتی
  • فریب مدعیان را نخوریم
  • چرا زمین نباید خالی از حجت باشد
  • چگونه پدرمان امام زمان ع را آزار ندهیم؟
  • در پیچ و خم لاغری
  • یک ستاره از آسمان حُسْن حَسَن
  • شمشیر علی، معجزه شگفت پیامبر
  • آیا شب ما هم شب قدر است؟!
  • وقتی یک یا الله کار جوشن کبیر را می‌کند!
  • غصب خلافت، آشکارترین نمونه تبعیض در عقلانیت
  • کربلا و بوی سیب
  • نگاه به بالا یا به پایین؟ کدامیک؟!
  • یک منت ناشناخته خداوند
  • تکبر، علاجی هلاک کننده
  • اوج بیکران امید
  • سیاست حکیمانه از آیة الله مرعشی برای توسعه کتابخانه
  • ریشه مهم یک سیاست حوزوی
  • به بهانه میلاد امام حسن عسکری علیه السلام
  • محکم کاری در همه جا
  • هنگامی که نباید از تهمت دیگران برنجیم
  • هنگامی که نباید از اهانت دیگران گله کنیم
  • هنگامی که نباید از آدم نشدن دیگران گله کنیم
  • همه مشکل مال همین دیوار کوتاهه!
  • رحمت بی‌پایان و خواسته محدود؟!
  • اعجاز محبت ۱
  • سپر بلای شیعیان (به بهانه شهادت امام کاظم علیه السلام)
  • تا به حال کسی این جور نذری ندیده
  • رابطه میان چراغ شعور و موتور شور
  • کاربرد موتور شور در کنار چراغ شعور
  • وقتی ادعای تشیع بار گناه را سنگین می‌کند
  • معیارهای سنجش خود و دیگران
  • آیا ما مبتلا به شکنجه خاموش شدیم؟
  • کودک پرست خائن!
  • معنای بخ بخ عمر در غدیر خم
  • نوکری اهل بیت عزت یا ذلت؟!
  • چگونه میتوان مردها را مجبور کرد که به ارزش‌های درونی شما توجه کنند؟!
  • زیارت، پیاده چرا؟۱
  • زیارت، پیاده چرا؟۲
  • زیارت، پیاده چرا؟۳
  • راهنمایی بوی خوش قبر حسین علیه السلام
  • شادی و پایکوبی صحابه در مرگ خلیفه دوم
  • لعن دشمنان هم، جایی و مقامی دارد
  • روی دل سوی او کن، باقیش با او
  • صلوات، دعای برای خورشید
  • معجزه امید
  • پیامبر، شهادت یا رحلت؟!
  • عوامل فقر و رزق و روزی
  • فاتحه سر قبر یا از جای دیگر؟
  • بستر و آثار شگفت روابط عاطفی
  • چشم خود را بر عامل اصلی طلاق نبندیم
  • آیا حضرت خدیجه قبل از پیامبر ص ازدواج کرده بودند؟!
  • دعا از جان و دل برای امام زمان‌مان همیشه و همه جا
  • امام زائر لوس نمی‌خواهد
  • عاشورا حلقه مفقوده نفاق را رسوا می‌کند
  • لزوم تناسب عزاداری با مصیبت عاشورا
  • زنده ماندن عاشورا معجزه است نه پرسش
  • به این میگن هم آموزش هم پرورش
  • رضایت مردم از نعمت عقل
  • دشواری بزرگداشت غدیر در زمان اختناق
  • بزرگداشت غدیر توسط معصومین
  • نه به خدا خدمت امام زمان نرسیده‌ام
  • حرفی که از گوش وارد شود در قلب اثر می‌گذارد
  • سؤالات بدون جواب از مقبره کورش
  • مستند مراسم عیدالزهراء
  • پیروان تمام ادیان و مذاهب و ملل در انتظار منجی
  • نکته ای در باب شبهات
  • اگر علم الهی باشد…
  • دنیای رباینده
  • معنای ولایت تکوینی
  • علوم لایتناهی قرآن کجاست؟
  • لعن غاصبین در قرآن
  • جنس بهشت
  • تقیه‌ای شگفت انگیز
  • اتقوا فراسة المؤمن فا نه ینظر بنور الله!
  • نور آل محمد در قرآن
  • برترین ذکر
  • آمادگی لازم برای علم الهی
  • زیان شب‌نشینی برای طلبه
  • علم موهبتی در ولایت کبری
  • نعمت آستین گهنگی و تنگدستی
  • «محمد شمع جمع آفرینش»
  • جنگ امام زمان ع در مقابل علوم روز
  • چرا هنگام نام «قائم» می‌ایستیم؟
  • از ماه رمضان قاجار تا ماه رمضان ما
  • طول غیبت و قساوت قلب
  • بهترین راه!
  • گریستن یک ضرورت است یا نشانه ضعف
  • وقتی شقاوت گل کند
  • امیدواری در اوج نا امیدی
  • مقتل خوانی طلبه‌ها
  • وارثان زمین
  • عید فطر
  • نتیجه ازدواج با خانواده مرفه!
  • جز اخلاص عمل چیز دیگری نیست
  • ملا فتحعلی سلطان‌آبادی آشنای با کتاب و سنت
  • کار برای غیر خدا دلیل می‌خواهد
  • شیعه جعفری
  • جایگاه امام و مدعیان دروغین
  •  
    شاه کلید طلایی امام رضا علیه السلام!

    در آستانه ۲۳ ذی القعده هستیم روز زیارتی مولای ما ابالحسن الرضا سلام الله علیه و به روایتی روز شهادت آن سرور.

    به این مناسبت یک روایت بسیار ناب و خیلی کارگشا از آن حضرت تقدیم می‌کنیم.

     

    ریان بن صلت می‌گوید روزی در خراسان از امام رضا علیه السلام پرسیدم که ای سرور من هشام بن ابراهیم عباسی از شما نقل می‌کند که شما به او اجازه گوش دادن به موسیقی را داده‌ای. (آیا این درست است؟)

    حضرت فرمود (هشامِ) زندیق دورغ گفته است. چنین چیزی نبوده است.

    تنها چیزی که بود، از من درباره موسیقی پرسید. در پاسخش گفتم:

    مردی نزد امام باقر علیه السلام آمد و درباره گوش کردن موسیقی پرسید.

    امام باقر علیه السلام به او فرمود:

    زمانی که خداوند (تمامی) حق و باطل(ها) را جمع کند و حق و باطل(ها) را از هم جدا کرده و آنها را مشخص نماید، موسیقی با کدام یک خواهد بود و در کجا جای دارد؟ (در باطلها جای خواهد داشت یا در حقها؟)[1]

    آن مرد پاسخ داد: با باطل(ها).

    امام باقر علیه السلام فرمود: همین برای تو بس است.

    تو بر خودت حکم کرده و قضاوت نمودی.

    (تکلیفت را خود روشن ساختی و نیاز به مطلب دیگری نداری.)

    سپس امام رضا فرمود سخن من با هشام این گونه بود. (ولی او سخن مرا تحریف نموده است.)[2]

     

    شبیه همین مطلب درباره انواع قمارها هم آمده است. البته در پایان امام علیه السلام افزوده است:

    تو را چه به باطل!

    خیری در باطل نیست.[3]

    مطلب یاد شده هر چند ساده به نظر می‌آید، اما غوغای علمی بزرگی است که از اقیانوس دانش آل محمد برخواسته است.

    این روایات، شاه کلیدی طلایی است که در حوزه مختلف قفلهای پیچیده را می‌گشاید.

    که به فهرست برخی از آنها اشاره می‌شود.

    ۱- گشودن قفل تمامی بنبستهای زندگی در تشخیص وظیفه برای عموم مردم از عالم و عامی.

    ۲- گشودن قفل اخباریون که مدعی هستند برای هر تعیین وظیفه‌ای نیاز به روایت خاص است. (ابطال نظریه «منطق نص حدیث» نص‌زدگان)

    ۳- گشودن افق جدیدی در رابطه حجت عقلی و حجت شرعی با تعیین وظیفه و مباحث فقهی آن

    ۴- گشودن افق جدیدی در حجت باطنی (خرد) در مقابل حجت ظاهری (انبیاء) و مباحث معارفی آن

    ۵- …

    البته خود این روایات نیز یک نمونه از مصادیق سادگی و پیچیدگی دین  است.

     

    جالب‌ترین جنبه این روایت این است که تکلیف همه را روشن روشن می‌کند و جای عذری برای احدی باقی نمی‌گذارد. از طلبه گرفته تا جوان هیئتی تا حاجی بازاری و حاج خانم جلسه‌ای و هر زن و مردی و پیر و جوانی که دم از حق و حقانیت می‌زند، همه و همه با این کلید به در بسته نمی‌خورند.

    چرا که با توجه به شاه کلید طلایی امام رضا علیه السلام:

    «هر جا گیر کردی این درست است یا درست نیست؟»

    «هر وقت مردد شدی این کار را می‌شود انجام داد یا نه؟»

    «سر هر دو راهی که متحیر شدی»

    «در هر بنبستی که سرت به دیوار خورد»

    و هر

    یک نسخه جامع و کامل، همه جایی و همه زمانی دستت داده‌اند که کار شاه کلید طلایی را می‌کند و آن این که:

    ۱- همه حق و باطل‌ها را یک جا جمع کن

    ۲- حق‌ها یک طرف و باطل‌ها را هم طرف دیگر بگذار

    ۳- حالا اینی که در آن گیر کردی به کدام طرف می‌خورد و با کدام گروه همخوانی دارد

    اگر دیدی باید بفرستی توی گروه باطل‌ها، دیگر چه معنا دارد بروی سراغش؟! اصلا چیزی که باطل باشد خیری دارد؟!

     

    خدا رحمت کند بزرگی را، البته بزرگ که چه عرض کنم، بزرگ مردی! بزرگ عالمی! مردی خدایی!

    او می‌گفت (نقل به مضمون با تصرف):

    اصلا به حلال و حرام این ساز و آواز کاری نداریم. فرض کنیم حلال. حالا روز قیامت است همه صف کشیده‌اند، هر دسته‌ای جداگانه…. یک صف هم آن جلو جلو کشیده‌اند که پیامبران هستند.

    به یک تنبک زن بگویید تنبک‌ات را به گردنت آویزان کن، برو توی صف پیامبران بایست، خدا وکیلی، راسته حسینی حاضر است چنین کاری بکند؟!

    خودش می‌داند که به آنها نمی‌خورد! خودش خجالت می‌کشد! خودش نمی‌رود!

    حالا اسمش هر چه می‌خواهی بگذار، این وجدان خودش است که نمی‌گذارد برود؟ یا معرفتش است، یا فطرتش، یا هر چیز دیگر.

    مهم این است که نمی‌رود!

    خدای رحمتش کند هزار هزار!

    حالا تو، این «نمی‌رود در قیامت» را، بیاور توی همین دنیا.

    ببین امام زمان علیه السلام الان حاضر است، توی جمع ماست، دارد از نزدیک ما را می‌بیند، اصلا فاصله‌ای با ما ندارد.

    توی یک همچین شرایطی ما حاضریم این کارهای روز مره خودمان را بکنیم یا نه؟!

    اصلا به کار روز مره کاری نداریم، همین کارهایی که می‌گوییم عبادت است! و محبت است! و چنین است و چنان!

    حاضریم…؟!!!

    این شاه کلید است! دیگر آیه و حدیث نمی‌خواهد. فتوا و اجماع لازم ندارد. عالم و عامی هم برنمی‌دارد.

    هر کسی جایی گیر کند با این شاه کلید می‌تواند مشکلش را بگشاید و وظیفه‌اش را بشناسد.

    ما خیال می‌کنیم معجزه فقط کور و کر شفا دادن است، افلیج و شل راه انداختن است. درست است آن هم معجزه است البته هر وقتی که صلاح بدانند.

    اما ید بیضای موسای اهل بیت، عصای علمی امام رضا چیز دیگری است. اصلا معجزه علمی را نمی‌توان با کور و کر شفا دادن مقایسه کرد!

    کجا می‌توان عصای موسی عمران را با عصای موسی طوس قیاس کرد؟! این کجا و آن کجا؟!

     

    البته این کلید طلایی امام رضا علیه السلام هم رحمت است و هم نقمت.

    رحمتش روشن است توضیح هم دادیم.

    اما نقمت هم هست. همه و همه با این حدیث بیچاره بیچاره‌ایم.

    در آینده به این مطلب هم می‌پردازیم. انشاء الله.

    دیگر کاربردهای این روایت را در موضوعات زیر ببینید:

    استنباط ویژه امام رضا ع در چگونگی شناخت وظیفه

    ابطال اخباریت در استدلال ویژه امام رضا ع


    [1]- به احتمال قوی این جمله اشاره به روز قیامت دارد.

    [2]- آن چه گذشت ترجمه آزاد روایات زیر است:

    الرَّيَّانُ بْنُ الصَّلْتِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ الْعَبَّاسِيَّ أَخْبَرَنِي أَنَّكَ رَخَّصْتَ فِي سَمَاعِ الْغِنَاءِ.

    فَقَالَ: «كَذَبَ الزِّنْدِيقُ، مَا هَكَذَا كَانَ، إِنَّمَا سَأَلَنِي عَنْ سَمَاعِ الْغِنَاءِ فَأَعْلَمْتُهُ

    أَنَّ رَجُلًا أَتَى أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ فَسَأَلَهُ عَنْ سَمَاعِ الْغِنَاءِ،

    فَقَالَ لَهُ: أَخْبِرْنِي إِذَا جَمَعَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ، مَعَ أَيِّهِمَا يَكُونُ الْغِنَاءُ؟

    فَقَالَ الرَّجُلُ: مَعَ الْبَاطِلِ،

    فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: حَسْبُكَ فَقَدْ حَكَمْتَ عَلَى نَفْسِكَ،

    فَهَكَذَا كَانَ قَوْلِي لَهُ»

    قرب الإسناد 342 / ح1250 بحار الأنوار / ج‏49 / 263 / ح 6 ‏ بحار الأنوار/ ج‏76 / 242 / ح 11 جامع أحاديث الشيعة / ج‏22 / 396

    و نیز:

    الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع يَوْماً بِخُرَاسَانَ فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي إِنَّ هِشَامَ بْنَ إِبْرَاهِيمَ الْعَبَّاسِيَّ حَكَى عَنْكَ أَنَّكَ رَخَّصْتَ لَهُ فِي اسْتِمَاعِ الْغِنَاءِ

    فَقَالَ كَذَبَ الزِّنْدِيقُ إِنَّمَا سَأَلَنِي عَنْ ذَلِكَ فَقُلْتُ لَهُ

    إِنَّ رَجُلًا سَأَلَ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ ذَلِكَ

    فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ فَأَيْنَ يَكُونُ الْغِنَاءُ

    فَقَالَ مَعَ الْبَاطِلِ

    فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَدْ قَضَيْتَ. بحار الأنوار / ج‏76 / 243 / ح 14

    [3]- عَنِ الْفُضَيْلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذِهِ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْعَبُ بِهَا النَّاسُ النَّرْدِ وَ الشِّطْرَنْجِ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى السُّدَّرِ فَقَالَ إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ بَيْنَ‏ الْحَقِ‏ وَ الْبَاطِلِ‏ فِي أَيِّهِمَا يَكُونُ قُلْتُ مَعَ الْبَاطِلِ قَالَ فَمَا لَكَ وَ لِلْبَاطِلِ. کافی ج۶ ص۴۳۶ ح۹

    عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الشِّطْرَنْجِ وَ عَنْ لُعْبَةِ شَبِيبٍ الَّتِي يُقَالُ لَهَا لُعْبَةُ الْأَمِيرِ وَ عَنْ لُعْبَةِ الثَّلَاثِ فَقَالَ أَ رَأَيْتَكَ إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ‏ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ مَعَ أَيِّهِمَا تَكُونُ قَالَ مَعَ الْبَاطِلِ قَالَ فَلَا خَيْرَ فِيهِ. وسائل الشیعه ج۱۷ ص۳۱۹

    نویسنده: محسن نشر: ۱۳۹۴/۰۶/۱۵-۱۸:۳۱:۴۴ بازدید: 2291
    • نظر شما
    • نظر خوانندگان
    تا کنون نظر قابل انتشاری ثبت نشده است