×

درباره میز هم‌اندیشی

هدف هم‌اندیشی، بسترسازی برای ارایه اندیشه‌ها و تحقیقات، برای مشارکت دیگر افراد است.
پیداست که تحقیقات جمعی از اتقان بیشتری برخوردار است.
×

آرزوی رخصت...!


یا علی! ای آقای من!
ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!
ای ستون دین!


تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.


تو، تویی!
و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!
تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛
اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.
اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.
شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.


تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!
و من یتیمی غریب!
و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.
تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،
و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.


آقای من ای علی فدایت گردم.


*****


مولای ياعلی!
يا نور الله فی ظلمات الارض!
يا عمود الدين!


أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.


أنت أنت؛
و أنا أقل من النمل الی سليمان؛
فأُجِلّک من هديتی إليک؛
لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،
بوضع اسمک المقدس عليه،
سرورا و فخرا مع التواضع؛
لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا


إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،
و أنا يتيم غريب،
و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛
فامنن علی بهذا الفخر!


مولای ياعلی روحی فداک!

×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای
دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rss
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۱ شوال ۱۴۴۵
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
معضله شب تقدیر امور
معضله شب تقدیر امور
تصور عوام این است که شب قدر سه شب است. اما احتمال می‌رود شب تقدیر امور یک شب باشد. برخی از روایات بر شب بیست و سوم تأکید می‌کند که به عنوان لیلة الجهنی معروف است. برخی دیگر از روایات اصرار دارد بر این که شب قدر میان شبهای بیست و یکم و بیست و سوم است. بسیاری از روایات هم سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم را مطرح کرده است. در این میان در دعای هر روزه ماه مبارک چنین می‌خوانیم: إِنْ كُنْتَ قَضَيْتَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ تَنَزُّلَ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ فِيهَا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَدَاءِ وَ رُوحِي مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِي فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَاءَتِي مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِي وَ إِيمَاناً لَا يَشُوبُهُ شَكٌّ وَ رِضًا بِمَا قَسَمْتَ لِي وَ آتِنِي فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنِي عَذابَ النَّارِ وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَضَيْتَ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ تَنَزُّلَ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ فِيهَا فَأَخِّرْنِي إِلَى ذَلِكَ وَ ارْزُقْنِي فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ حُسْنَ طَاعَتِكَ وَ عِبَادَتِك‏ از این فقرات استفاده می‌شود که نسبت به تمامی شبهای ماه مبارک، این احتمال وجود دارد که شب قدر باشد. اما مشکل آن جا اوج می‌گیرد که در برخی از روایات چنین دارد: ...
معنی «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» چیست؟
معنی «لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ» چیست؟
در آیة الکرسی آمده است:
لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ
نه چُرتی او را می‌گیرد و نه خوابی
قرآن نه تنها خالی از لغو است بلکه بر اساس دقیق‌ترین موازین آمده است.
چرت زدن مقدمه خوابیدن است. بنا بر این کسی که چرت نزند، هرگز نمی‌خوابد. با نفی چرت زدن دیگر نیازی به بیان نفی خواب وجود ندارد.
کسی که دچار چرت نشود اصلا دچار خواب نمی‌شود.
پس چرا در قرآن چنین آمده است؟…
آیه «أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»
آیه «أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»
آیه «أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»
یکی از جملات کلیدی قرآن در آیه زیر قرار دارد:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (انفال24) بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏گردد.
اما این کلید، نیاز به رازگشا دارد و رازگشای آن، مجموعه روایاتی است که هر کدام رمزی از آیه را می‌گشاید و سرفصلی از معارف را باز می‌کند.
به این روایات و سرفصلهای آنها توجه کنید:
۱- حیلولت خداوند میان شخص و تشخیص نادرست (ضمانت شناختی خداوند)
۲- حیلولت خداوند میان شخص و اراده او
۳- حیلولت خداوند میان دشمن و اراده ایذاء نسبت به مؤمن
۴- حیلولت میان مؤمن و گناه
۵- حیلولت میان مؤمن و آتش (رحمت رحیمه خاصه) و حیلولت میان کافر و نجات (عقوبت کافر)
فرق مِثْل و مَثَل چیست؟
فرق مِثْل و مَثَل چیست؟
پس مَثَل برای خداوند نه تنها محال نیست، بلکه وجود هم دارد.
اما مِثْل برای خدا نه تنها وجود ندارد، بلکه محال هم هست.
مسلما مَثَل خدا عین خدا نیست.
اینجاست که این پرسش مطرح می‌شود که فرق مِثْل و مَثَل چیست؟
هدف آفرینش
هدف آفرینش
معرفت به هدف آفرینش و غرض خلقت سر سلسله بسیاری از مسایل مهم و زیربنایی است. در منابع وحیانی با عناوین متعددی در راستای غرض خلقت روبرو می‌شویم که پاره‌ای از آنها اثباتی و پاره‌ای نفیی هستند. شناخت رابطه این مجموعه خود مسئله مهم دیگری است و راز گشا از بسیاری حقایق دیگر. مسلما برخی از این عناوین در طول برخی دیگر قرار دارند و برخی در دل دیگر عناوین. اصل فهرست کردن این عناوین و طبقه بندی آن کمک شایانی به درک غرض خلقت می‌کند. شما هم در گردآوری اهداف آفرینش مشارکت کرده و دست طلب یاری ما را بفشارید.