×

درباره میز شهر اندیشه

اگر «امتیاز انسان» از سایر موجودات را «خردمندی» او بدانیم؛ و اگر «لازمه‌ی خردمندی» انسان را «اندیشمندی» بدانیم؛ و اگر «حاصل خردورزی» و اندیشمندی را گوهر «شناخت» بدانیم؛ باید برای خرد، اندیشه و شناخت، بهای بیشتری قائل شویم. از این رو تمرکز بر «ساختمان اندیشه» انسان، نه تنها شایسته است که «بایسته‌ترین» حرکت انسانی است. در نگاه کلان به ساختمان اندیشه‌ی انسانی، شهری از اندیشه را خواهیم دید اما…
×
آرزوی رخصت...!
یا علی! ای آقای من!
ای نور خدایی در دل تاریکی‌ها!
ای ستون دین!
تو را سپاس می‌گویم که در سایه لطفت قدمی برداشتم.
تو، تویی!
و من، کمتر از مورچه در بارگاه سلیمان!
تو را از پیش‌کش کاری چنین اندک برتر می‌دانم؛
اما آرزومندم رخصت دهی تا کار ناچیزم را به نام تو زینت بخشم.
اگر چنین گردد متواضعانه بسی شادمان و مفتخرم.
شاید خدای از تقصیراتم بگذرد و آن را خالص بپذیرد.
تو پدر یتیمان و همسر بیوه زنان و حامی بی‌کسانی!
و من یتیمی غریب!
و خوب می‌دانی غم سنگین یتیم را، آن هم یتیمی غریب.
تو بر من منت گذاری اگر به افتخار این هدیه رخصت فرمایی،
و من سر به آسمان سایم اگر قبولت افتد.
آقای من ای علی فدایت گردم.
*****
مولای ياعلی!
يا نور الله فی ظلمات الارض!
يا عمود الدين!
أشکرک علی اتمام عملی هذا فی ظلک.
أنت أنت؛
و أنا أقل من النمل الی سليمان؛
فأُجِلّک من هديتی إليک؛
لکن أرجوک أن تأذن لی فی تزيين عملی هذا الحقير القلیل،
بوضع اسمک المقدس عليه،
سرورا و فخرا مع التواضع؛
لعل الله يتجاوز عن­تقصيری ويقبله خالصا
إنک زوج الارامل و ابو اليتامی و کافل الايتام،
و أنا يتيم غريب،
و أنت أعلم بشدة هموم اليتيم خاصةً إذا کان غريبا؛
فامنن علی بهذا الفخر!
مولای ياعلی روحی فداک!
×

جستجوی پیشرفته

جستجو در میزهای









دامنه جستجو


×

ارتباط با ما

info@aashtee.org :پست الکترونیک ما
rssfacebooktwittertelegramtelegram
شهر اندیشه
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
۱۲ محرم ۱۴۴۰
ابزار
  • نمایش دو ستون
  • نمایش درختواره
  • نمایش متن مقاله
  • بستن متن‌ها
درختواره
پر بگشاییم (یا افق‌های دور دست شهر آرمانی)
پر بگشاییم (یا افق‌های دور دست شهر آرمانی)
بیایید عقل را از انحصار خانه خاكی آزاد سازیم؛
بیایید عقلانیت را بر دار استدلال‌نمایی‌های دروغین اعدام نکنیم؛
بیایید به نام آزادی، غل و زنجیرهای خاكی را بر گردن انسان ننهیم و او را در قفس خاكیش زندانی نكنیم؛
بیایید دست از تبعیض ناجوانمردانه خردورزی برداریم؛
بیایید عقلانیت را فراگیر كنیم!
تا كه شاید طلسمِ شیطانی جنگِ عقل و وحی بشكند؛...
آشتی با خرد چرا و چگونه؟!
آشتی با خرد چرا و چگونه؟!
«آشتی با خرد» ترکیب نوی است و باعث مشغله فکر که این تعبیر چرا و چگونه؟
برای همین لازم است نیم نگاهی به هر یک از دو جزء آن یعنی «خرد» و «آشتی» بیندازیم.
«خرد» چیست؟ و آشتی با آن چگونه؟
اول سراغ خرد می‌رویم که سرش خیلی بگو مگوهاست!
همین بگو مگوها چند جا خودش را حسابی نشان داده. پرداختن به این بگو مگوها پرده از محوریت حیاتی خرد، در حیات انسانی برمی‌دارد.
پس از این مرحله تازه نوبت به آشتی با خرد می‌رسد.
پرسشهای فراوان مطرح شده در دو محور «خرد» و «آشتی»، پرده‌ای از اعماق این آسمان کشف نشدنی را کنار می‌زند و اندکی از اهمیت «آشتی با خرد» را آشکار می‌سازد.
آیا می‌توان گفت آشتی با خرد کلیدی‌ترین واژه و تأثیرگذارترین تحقیق در حیات انسانی است؟!
آیا می‌توان گفت تمامی ابهامات و اختلافات به نوعی ریشه در «درک درست از خرد» و «آشتی واقعی با خرد» دارند؟!
آیا می‌توان گفت آشتی با خرد کلید آشتی با همه خوبی‌هاست؟؟؟!!!
قوانین عمومی و کاربردی اندیشه و تفاهم علمی
قوانین عمومی و کاربردی اندیشه و تفاهم علمی
چه در آموزش و ارشاد، چه در دفاع از حق در مناظرات، نیازمند تفهیم و «تفاهم» هستیم.
مقصود از تفهیم و تفاهم، تفهیم و تفاهم واقعی است. یعنی آن چه به فهم و یا انتقال درست مقصود بینجامد.
«نظریه عقلانیت فراگیر (سنگ زیرین شهر اندیشه)» به بنیادهای تفهیم و تفاهم موفق می‌پردازد.
علاوه بر مباحث بنیادین، اصول و «قوانین کاربردی» هم وجود دارد که به موفقیت فهم و تفاهم کمک می‌کند.
رعایت این قوانین، از سوء تفاهم جلوگیری کرده و مانع هدر رفتن زمان و ضایع شدن توانایی‌ها و بدبینی‌های بیجا می‌گردد.
البته آن چه به عنوان قوانین تفاهم یاد می‌شود، در واقع قانون «اندیشه» است.
همان گونه که اشاره کردیم این قوانین کاربردی است و برای کاربران اندیشه.
لنگرگاه کشتی خرد در اقيانوس انديشه!(افق‌های‌دوردست‌شهرآرمانی)
لنگرگاه کشتی خرد در اقيانوس انديشه!(افق‌های‌دوردست‌شهرآرمانی)
آسمانی بودن اندیشه از آنجاست كه با اندیشیدن؛ هنر بی‌بدیلِ عقل، نمایان می‌گردد؛
آری اندیشه یعنی گام برداشتن در پرتوی عقل؛
آری اندیشه یعنی روشن شدن دل انسان با چراغ الهی؛
آری اندیشه یعنی حلقه وصل تاریكی مخلوق به نور خدا؛
آری اندیشه یعنی آسمانی شدنِ انسان؛
آری اندیشه یعنی به آغوش كشیدن عروس شناخت؛
از این رو عقلانیت انسان،
همان پیوند انسان با نور آسمانی عقل است؛
یعنی آسمانی زیستن خاكیان؛
بیایید عقلانیت انسان را زنده كنیم و آن را بر تمامی ابعاد انسان توسعه دهیم،
تا كه شاید با فراگیر كردن عقلانیت، گره‌های خاكی را از بال و پر او بگشاییم،
و با آزادی اندیشه‌ی انسان از حرصهای بی‌پایانِ احساسات و غرایزِ خاكیش، آزادی واقعی را به او ارزانی دهیم؛
بیایید عقل را از انحصار خانه خاكی آزاد سازیم؛
بیایید عقلانیت را بر دار استدلال‌نمایی‌های دروغین اعدام نکنیم؛
بیایید به نام آزادی، غل و زنجیرهای خاكی را بر گردن انسان ننهیم و او را در قفس خاكیش زندانی نكنیم؛
بیایید دست از تبعیض ناجوانمردانه خردورزی برداریم؛
بیایید عقلانیت را فراگیر كنیم!
تا كه شاید طلسمِ شیطانی جنگِ عقل و وحی بشكند…
۴- نخست، به اندیشه‌ی خویش سامان دهیم!
۴- نخست، به اندیشه‌ی خویش سامان دهیم!
در جهان اندیشه برخی خواب سنگینی دارند؛ به این معنی که تا حمله ‌ای به آنان صورت نگیرد، از خود حرکتی نشان نمی‌دهند؛ از این رو بسیاری از تحقیقات علمی ناظر به نقد و انتقاد و یا شبه‌افکنی است. اینجاست که برخی از تحقیقات خواسته و ناخواسته حال و هوای جنگیدن را پیدا می‌کند. این در حالی است که نیاز علمی و تحقیقاتی ما منحصر به این موارد نیست…
در تحقیقات علمی، طبقه بندی مخاطبین و اولویت بندی آنها به ترتیب زیر لازم است:
نخست باید به این اندیشه شود که آیا در این مسأله، خود به تنهایی و به دور از هر جار و جنجالی، قانع شده ایم یا این که آرامش درونی و استقرار عقلانی پیدا نکرده‌‌ایم؟…

شهادت علی بن الحسین زین العابدین امام سجاد خداوند دعا تسلیت

بستن تا 5 ثانیه دیگر